tisdag 2 oktober 2007

God förmiddag!

Har just varit in till grannens katt "putte" (är kattvakt under en vecka)


De är en gammal stor grå katt, lite läskig nästan, för rätt som det är när jag klappar honom så börjar han bitas..Hmmm.. så är INTE min bagheera! förresten har Bagheera födelsedag idag (tror vi) Han är ju hittekatt å när jag hittade han då bedömdes att han var max en vecka gammal.


Det var en dag när jag stod på kajen till matsalen och tog ett bloss, (på den tiden rökte jag) som jag hörde nått som pep.. Trodde det var råttor så jag kröp ner å kikade in under kajen.


Där låg 5 små ulltussar! så söta! Det slog mej att några dagar tidigare på väg till jobbet, såg jag en död katt, troligen påkörd utanför skolområdet..


Det måste ju ha varit hennes ungar! Å dom var jätte hungriga.


Bagheera var den enda som var svart, de andra hade olika blandningar av vitt/svart/gult. Han ville jag behålla!


Jag fick hämta en annan lärare för att få hjälp med att kratta fram dom, för de små liven låg i en hög längst inunder kajen.


Det blev stor uppståndelse på skolan bland både barn och lärare, alla ville se på fynden å vi placerade ut alla missar till lärare och elever, utom 2, för dom ville jag ha med mej hem.


Syslöjdslärarinnan gav missarna ett mjukt fleas tyg att ligga på, för att få lite värme (så sött tyg, med små kattor på, minns jag)


Bagheera var minst i kullen och hade ännu bara öppnat ena ögat. Det var kläggit så jag baddade med ljummet vatten så han kunde öppna sitt andra öga :) Åh.. va söta!


Jag räddade livet på 5 söta kattbebisar denna dag.. Det var i början av oktober 1999 eller 2000 jag minns inte. men jag har nått urklipp från den tiden, då vi annonserade efter en amma, åt baggis, (ja, han kallas så min Bagheera).


De första som hände var att jag åkte ner till veterinären med mina 2 för att vätska upp katterna, dom var mkt. uttorkade. sedan fick jag tips om vad som görs med så små missar utan mamma.


Mjölkersättning från apoteket! ok. mamma passade missarna medan jag hämtade min då lilla A, på dagis.


Jag har en överraskning åt dej, den väntar hemma hos mormor, sa jag till henne, hon var någonstans runt 3 år då..


gosedjur? frågade A..


jag svarade inte på det ;)


Hemma hos mormor fick hon ta emot dom, som låg i en låda


Åhhhhh, LEVANDE GOSEDJUR!!! utbrast lilla A.


lyckligare än någonsinn!


Följande dagar hade vi fullt upp vill jag lova. De skulle ha mat varannan timme. mjölkersättning som dom fick snutta i sej från A´s dock nappflaska *ler* Åh, gissa om de va näpet!


Men jobbigt! jag behövde ju sova å det var ett evigt pipande..


Den andra lilla missen överlevde inte mer än ett dygn från det jag fann henne "Gräddnos" begravde vi ute på landet hos a´s farmor.


Granne med en tjej som jobbade för lokaltidningen där jag då bodde


satte vi ut en annons efter en fostermamma åt lilla baggis.


Massor med samtal strömmade in, från kattägare som ville hjälpa bagheera att få dia.


Vi valde en, och den kattmattan tog genast emot baggis som sin egen unge, å han fick både dia och lära sej gå på pottan =)


vi besökte han under veckorna hos fostermamman, han växte å blev större..


I dag är det hans födelsedag har vi bestämt!


för det är någon av dessa dagar, som han föddes, år 2000 eller va de 1999..


Jag tror han fyller 7 år faktist idag. En stark misse som dessutom är mkt speciell. å jättesnäll!!


så här ser han ut nu för tiden =)



 


KRAM


 


 

13 kommentarer:

  1. solskens historia..Just nu hör jag min hane jama på grannkatten som kommer för nära hans revir guuu va han kan låta...Kramar till dig och familjen idag/Bless

    SvaraRadera
  2. 00000000000000000002 oktober 2007 kl. 13:17

    Bless:Vilken solskenshistoria! Grattis till missen då...å kram till dej ;)

    SvaraRadera
  3. fin historia, och så söt han är :)
    HA e bra dag, kramis

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det bra med en bärbar dator.. men jag trivs bäst vid den gamla, än så länge...
    Men man vänjer väl sig..
    Men jag måste köpa en mus till, för det är för träligt med den där rutan man ska peka på...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. en sån söt kisse. Det var en historia om nåt. Ha det, krammiz

    SvaraRadera
  6. När det är inte kul att deppa.... men nu är det bättre *L* Kram

    SvaraRadera
  7. din! tack för raderna dina. Ps. jag har ingen lunch!! en den goda mörka chokladen köper jag när jag går hem ikväll. Kram o må gott

    SvaraRadera
  8. DEN dagen kommer jag mycket väl ihåg!!
    Å mamma var ganska sjuk då, så jag har för mig att det var 2000.
    Så han är 7 år idag då. Jag minns det som igår. Pussa kissarna från mig å lillan. Kramis storsis!

    SvaraRadera
  9. klappa goepissen från mej! Nåt att tänka på är väl att hur mörkt livet än är, finns det fortfarande hopp! Kramiz

    SvaraRadera
  10. söt historia...då har du varit katt mamma...*s*.....gulligt och nu är han en stor och ståtlig katt...kram.

    SvaraRadera
  11. Annars e ju nästan honkatterna värst på o ta för sig och vara lite oberäkneliga det är I alla fall min erfarenhet! //R

    SvaraRadera
  12. Att du räddade livet på missarna vissa bryr sig Inte alls om djurs lidande.

    SvaraRadera
  13. Att du räddade livet på missarna vissa bryr sig Inte alls om djurs lidande.

    SvaraRadera