måndag 13 augusti 2007

Jag läste nått bra någonstans, å nu delar jag med mej

 Jag minns inte vem som skrivit detta å vart jag fann denna text..


 




Var mera glad!


Varför vara sur när man kan vara glad?
Varför vara tråkig när man kan vara rolig?
Varför vara negativ när man kan vara positiv?
Varför vara dum när man kan vara snäll?


Varför tänka bakåt när man kan tänka framåt?



Varför bara tänka på sig själv när man kan tänka på andra personer också?
Varför bara tänka en massa dumma saker om människor istället för att lära känna dem?


 


Jag har tänkt mycket med hur mycket bättre man trivs med sig själv om man är snäll och glad och hur många flera kompisar man kan ha! Och man får det mycket roligare!


Det är helt underbart att få ett positivt svar tillbaka från sina kompisar och även människor man inte känner! Var inte blyga för att ta första steget att gå fram och hälsa!


 


Du kan göra en människa glad av bara ett hej! Du kan lyfta upp en människa, göra den glad, göra att den känner sig mera synlig och kanske får lite bättre självförtroende genom att bara fråga en sak, sätta sig bredvid han/hon på lektionen eller bara visa att man bryr sig.


Om du till exempel frågar din kompis om du kan sova över vad vill du ha för var då? Vill du ha ett: Självklart! Det är bara att komma när du vill! Eller:Ääh..Jag vet inte..Jag har ju så mycket å göra, och det är inte städat..ää..jag vet inte..kanske.Vad tror du den personen känner då? Det är klart att man inte känner sig välkommen och att man bara känner att man är ett besvär.


Eller om man ringer och vill hitta på något är det ju inte så kul att få till svar: Nej jag orkar inte.. Men det är ju roligt att få ett: Absolut! Klart att jag hänger med!


Man behöver ju inte heller vara så vuxen hela tiden. Det har jag märkt på min skola, de flesta personer bara står och ”hänger” eller röker och är jättetuffa.Jag och min kompisar har inte blivit med dragna av grupptrycket och har hur kul som helst ändå! Vi går och sjunger, busar och skojar tillsammans! Det är klart att folk kanske tittar på oss och tycket att vi är jättetöntiga men vi skiter i det och har roligt!


Ibland kan vi flumma eller skämma ut oss för andra så att vi börjar gapskratta och lägger oss på golvet och då händer det ju att andra människor också börjar skratta, men då kan man ju bara tänka: Vad bra, idag jag har fått någon att skratta! Den personen kanske lever lite längre bara för att jag sprang rätt in i ett bord och föll pladask på golvet.


Det går inte en dag i skolan eller annars då jag inte har gapskrattat en gång nästan och det är helt underbart att skratta så att man gråter eller får kramp i magen!


´Det är också kul att testa på nya saker! Inte bara alltid tänka: nej, jag vill inte jag kommer aldrig att klara det! Tänk istället: Okej då, jag kan testa så får vi se hur det går och om en kompis kanske inte vågar testa något säg då: jo, det är klart! Du kommer klara dethär!


Om man tänker på att vara mera positiv, snäll, glad och rolig så kommer man att få mycket roligare, må mycket bättre och människor i din omgivning kommer att få mera positiva tankar om dig!


Med rolig menar jag inte att man måste kunna massor av skämt mm. Utan att man kan göra folk glada och få dem att skratta med att busa och kanske vara lite galen, eller vad som helst bara vara glad och framåt.


Du kommer att känna dig gladare och människor i din omgivning kommer att bli gladare!


Lycka till! 
 


 


kram ninis

3 kommentarer:

  1. så sant....vi borde alla tänka lite mer på det....positiva tankar...*L*...ha en fin och glad kväll...kram...*L*.

    SvaraRadera
  2. ...har varit uppe på diskussionstavlan alldeles nyss i huset...att tänka positivt...att förutsätta att det man företar sig blir bra o.s.v...intressant att diskutera med sönerna...Önskar dig en god natts sömn och många vackra drömmar!!Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh en söt kisse, väldigt intressant inlägg. Jag håller med,helt sant. :-) Jag har en vän som ser allt i svart,iblnd råkar manryckas med tyvärr :-( kram sköt om dig,

    SvaraRadera