lördag 27 december 2008

Lördags tankar och insikter

sitter här med morgonkaffet .....


 


11an är fortfarande hos pappa och kommer så att vara en tid till. Förstår att han vill ha henne när han är extraledig från jobbet. Så givetvis får han ha henne så länge han önskar. För ovanlighetens skull tycker jag att det är skönt att vara ensam, när jag ändå mår som jag gör just nu. Jag är välkommen hem till hennes pappa och henne när helst jag vill iallafall. Det är jag glad för.


 


INSIKT & TANKAR


Jag har fått så mycket att fundera på under den senaste tiden. Genom nya människor, har jag fått nya inikter.


Min egna dumhet utesluter inte att andra gjort orätt mot mig,


jag ska skriva ner hur jag tänker.


Först av allt vill jag åter igen be om ursäkt


(om någon av mina läsare känner sig träffad, vilket jag tror...)


Jag säger förlåt för mina tidigare orätter, såsom hänsynslöshet tex. (vilket också är ett tecken på dålig självkänsla)


Jag har sett genom andra hur jag själv har bemött andra, på så vis fått förståelse för deras  troliga känslor.


 


Förstår att jag är inte ensam om att vara känslig, det finns dom som är känsligare än mig, fler än jag som ofta är rädd för vargen som kanske inte kommer .. Fler än jag som allt för ofta sitter med "offerkoftan" på sig..


Fler än jag som oroar sig för framtiden och glömmer bort att vara förlåtande och  i nutid.


Jag har mött folk med tydliga egenskaper som jag själv har, (och har jobbat mkt. med)


så som


intolerans, själviskhet, självömkan, stolthet... allt sådant som kommer fram när självkänslan är låg eller när vi känner oss rädda, osäkra eller hotade på något vis..


Genom att möta detta mot mig från andra,  har jag fått nya insikter. 


min del i det hela blir att gottgöra och ställa tillrätta för vad jag gjort, efter bästa förmåga. Att inte låta min svajande självkänsla  få bestämma och göra så att jag sårar och själv blir ledsen. Att vända allt obehagligt som hänt till positiv explosivitet i stället. Å på så vis göra det som känns rätt för mig på insidan och därigenom få en stark självkänsla.


Att förlåta och be om ursäkt för våra misstag är störst av allt..


Svälja prestigen är det bästa som vi kan göra, för sig själv och andra.


 ninis

1 kommentar: