fredag 24 oktober 2008

Morgonpigg -Nej Inte jag!

 



 


Vaknade av väckarklockorna... Mörkt ute, som om det vore mitt i natten. Tänker på de som är morgonpigga och som älskar frukosten. Jag är inte varken morgonpigg eller den som ser fram emot att äta frukost. Frukosten är bara något nödvändigt som inte alls smakar speciellt gott för mina smaklökar. Tuggan växer i munnen om jag börjar äta för tidigt. Flytande frukost som jag kan dricka och svälja (utan klumpar, som Yougert har) det går ner. Jag har varit sådan här sedan jag var en liten flicka. Aldrig gjorde frukosten mig något annat än illamående. Många mornar var det det en kopp nyponsoppa och inget annat som var det jag åt av frukosten. Den fungerade något så när. Nyponsoppan fick bli det jag växte upp på till frukost helt enkelt. Men hur bra var den? Söt och näringsfattig förutom på just c-vitamin.. Kanske inte konstigt att jag hade svårt att koncentrera mej på skolarbetet. Var ju ledsen över att min pappa hade dött och att vi hade lämnat stan där jag hade mina vänner som jag skulle gå i skolan med. Allt var nytt, ONT I MAGEN. Det var symtomet som bestod hos den lilla N som sörjde sina vänner och sin far. Året var 1977. Min mage har samma bekymmer än idag ofta ont i den och värre blir det av frukost.


En smooties till amanda om mornarna tror jag åtminstone innehåller mer vitaminer och fibrer. Mer näring en nyponsoppan.. Dessutom äter dom skollunch redan vid 11. Hon är nämnligen lite likadan vad det gäller att äta frukost..


 


 

9 kommentarer:

  1. Jag har alltid varit morgonpigg och älskat frukost. Men nån av mina barn har varit tvärtom. Sen går det att träna sig till en förändring, kanske inte för alla men för en del. Vi har ju olika klockor inom oss. Ha en fin fredag! Kram G

    SvaraRadera
  2. bra. Tänk många av oss vuxna äter dålig frukost men vi serverar oftast nyttig mat till våra ungar. Min äter bra om jag serverar den. Här blir det nu förtiden ofta havregrynsgröt då står de sig till lunch. Oh ju äldre de blir vet man inte heller hur mycket de äter till lunch/Må gott/Bless

    SvaraRadera
  3. Det är ett vanligt problem!! Mn yngsta dotters lärare är bra där. Hon säger till eleverna att ta med en smörgås till skolan och så kan de äta den på första rasten!! Det funkar jättebra!! Ha en skön kväll nu!! Kraaam

    SvaraRadera
  4. Efter-regn kommer sol24 oktober 2008 kl. 23:00

    att kroniska magar grundläggs i barnaåren... hmm, men tusan vad kroniskt då! Hoppas du mår bra nu i alla fall.. Ha en mysig helg.kram klarakajsa

    SvaraRadera
  5. Måste säga att denna frukost bild såg ju god ut :-) men jag är ingen frukost människa, kan inte heller äta för tidigt. hoppas du får en trevlig helg, krammar i massor

    SvaraRadera
  6. är jag men har svårt för att få ner något annat än kaffe
    vaknar av mig själv vid 5 tiden men har inte en tanke på frukost vid den tiden
    kram

    SvaraRadera
  7. Kikar in och önskar dig godnatt!!! Kraaam

    SvaraRadera
  8. game over.............26 oktober 2008 kl. 09:35

    Du får ALDRIG mer skriva bye bye sis, för då tror jag att det händer nåt!!!! Nu gråter jag å är tacksam för att du e hemma igen. Älskar dig å mandis, det vet du. Kram S.S

    SvaraRadera
  9. med en söndagskram och hoppas att allt är väl? Ha en fin söndag...här är det trist blåsig grå höstdag....

    SvaraRadera