söndag 29 juli 2007

Hallå där - ät blåbär

Nu bara längtar jag ut i skogen... lustigt va hur man kan längta så =)


men jag vill ha en blåbärspaj till tvn i kväll å en kantarellstuvning på mackan... mmm-- låter väl himelskt gott?


 


 


Nyttigt i blåbär


Blåbär är rika på antioxidanter av typen antocyaniner. Det är antocyaniner som ger blåbär deras blåa färg. Antioxidanterna tros kunna förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, skydda hjärnan mot onödigt åldrande och förebygga allvarliga sjukdomar.


Möss som utfodrades med blåbär lärde sig snabbare att finna vägen i en labyrint än de möss som inte fick blåbär. Mössen som fick blåbär hade högre halter av antocyaniner i de delar av hjärnan där lärande och minne finns.


Blåbär innehåller också flera andra vitaminer och många mineraler och bl.a. kalcium, magnesium, kalium, fosfor, C-vitamin, järn och B-vitamin. Dessutom finns betakarotener.


Källa: Nyfiken vital


Jajamensan! har väl nån brist på nått, det brukar komma ett oerhört sug då, efter just det min kropp behöver å i dag är det BLÅBÄR


=)


 

3 kommentarer:

  1. Jag som är sååå hungrig, det låter mumsigt!Kram Trulsan

    SvaraRadera
  2. du har helt rätt. Blåbär gör nytta. Så jag hoppas att du hittar mycket och kan inte bara göra en paj utan flera. Blåbär med mjölk, enbart, är inte heller så dumt. Ha det bra.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också blåbär, men inte att plocka dem...jo, om det är myggfritt, men det är det ju aldrig! Ha en skön stund i blåbärskogen! Kram på dig!

    SvaraRadera