torsdag 8 december 2011

Till dig - Tips från coachen

Hej! Jag har just avslutat ett en timmas långt "samtal" på msn messenger med en god vän till mig som står inför en stor tävling i dag om att ev. bli årets vinnare i Kick-start. Det handlar om att starta eget företag, (läs mer på internet om kickstart) I alla fall så är hon en driftig tjej, med bestämda åsikter vilket är bra. Men när det kommer till att må bra.. då vacklar vi alla ibland liksom den person jag pratat om. Det stämmer inte till 100% att vara allt det där och sedan också låta sig påverkas av sina egna tankar om vad andra inte gör, som man önskar till exempel. Då blir inte effekten av allt det goda 100% och helst ska det vara så. Det här är något vi själva kan välja. Det är BUSENKELT bara man lärt sig. Som att cykla ungefär.


Jag är utbildad coach och samtalsledare med inrikting på KBT. Jag har läst i ett och ett halft år och gått 3 stegs utbildning inom detta område som verkligen berikat mitt liv. Detta gjorde jag under slutet på min långtids sjuksrivning som en sysselsättning genom studieförbundet vuxenskolan där jag också samtidigt utbildade mig som massör i 3 olika tekniker.

Jag jobbar delvis med massage, och mer eller mindre alltid med coaching. Coachen i mig finns alltid där och styr upp när jag eller någon nära hamnar i fel tankebanor.

Jäklars va bra!

Jag rekomenderar alla att utbilda sig till coach, om inte för att arbeta som det, så för sin egen skull ;) Det är så himla bra kunskaper att ha i sin bank! Jag har aldrig jobbat och tagit betalt för coaching, vilket jag skulle troligtvis skulle kunna göra men det har inte blivit av, däremot är det fantastiskt att se vad förändringen av sina EGNA tankar kan göra.

2008 blev jag diplomerad i dessa kunskaper.

Under vårat samtal idag via messenger så bad jag henne vända på vissa tankar, och gav henne lite allternativa tankar istället för de negativa som fanns där och drog ned stämningen i henne.


Tex.

*Jag är jätteledsen & arg för att ... inte har skickat sms eller ringt.

Coach: Har ... sagt att .. ska göra det?

* nej

Coach: ... var sjuk sa du, kan det vara därför?

* ja, jo det finns en möjlighet

Coach: Du kan inte påverka andra att handla som du önskar, du kan bara välja hur du ska tänka

om saken. Välj att tro på orsaker som inte påverkar dig negativit.

*mm du har rätt!


Coach: Fokus på orsaker som du kan acceptera gör dig varken arg eller jätteledsen, så acceptera genom att välja positiva orsaker för dig som inte påverkar dina tankar negativt. Du kan ALDRIG få en annan person att göra som DU vill, Men du har ett val, och det är hur du ska tänka om saken.

Tänk tankar som du kan ta på och förstå. Acceptans och förlåtelses mot sig själv och andra, förståelse är ord för en bit på vägen mot det egna välmåendet. Det gäller oss alla, inga undantag!

Ingen kan ta dina tankar i från dig, dom är bara dina! Välj att "vända på steken" när du hamnar i tvivel och oro. Genom att lugna dina tankar stoppa dom distrahera dem om så behövs, tänk vilken färg du ska ha på tröjan i morgon om du fastnar i dåliga tankar, acceptera att dom finns där, dom där dumma tankarna, som gör att du mår dåligt MEN ge dom inte syre! så mår du bättre. Det lovar jag!



Tack för att du lästee o lycka till med dagens tankar. FREE YOUR MIND och resten kommer gratis ;)

ninis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar